Beowulf

Såg detta mästerverk i söndags. Hade ingen aning om att hela filmen skulle vara animerad. Det har undgått mig helt. Var orolig för att man skulle avvika väldigt mycket från orginaldikten och göra den mer hollywoodifierad. Hann inte plöja igenom hela dikten men de stycken jag läste stämde väl överens i filmen. Visserligen gjorde man ett stort hopp i filmen och valde bort de delar i mitten av dikten som inte förde fram berättelsen om Beowulf och striden mellan honom, Grendel, dennes mor och till slut Beowulfs egen avkomma. Slutet stämde inte riktigt med dikten men det var ändå bara detaljer och inget kontroversiellt. Tycker filmen har fångat karaktärerna från dikten väldigt bra. Beowulf är en kaxig skrävlare som skryter och brer gärna på i sina berättelser om sina äventyr, Wiglaf som är Beowulf blint trogen, Opportunisten Unferth som är allmänt slemmig mm

Vore skoj att se fler filmer som bygger på fornskandinaviska hjältedikter som tex Angantyrs äventyr med det magiska svärdet Tyrfing och holmgången på Samsö eller berättelsen om Sigurd Fafnesbane som dräper draken Fafner.

Har nyligen fått veta att det finns en filmatiserning från 2004 av den tyska hjältedikten Nibelungensången. Det äldsta nedskrivna exemplaret av dikten skrevs någon gång i slutet av 1100-talet eller tidigt 1200-tal. Däremot tror man att själva kärnan i berättelsen har varit muntligt framställd i ca 700 år innan den först blev nedskriven och därmed förfinad med medeltidens sätt att framställa dikter. Måste undersöka denna filmatisering närmare.

Evergrey - A Touch of Blessing


Kommentarer
Postat av: Krille

Det verkar vara en bra film:). Synd att jag inte kunde följa med. För övrigt måste jag säga att jag älskar låten du tog med den här gången:). "All the dreams I had, All my future wishes, put aside for a higher purpose"

2007-12-12 @ 17:59:23
Postat av: Anders Wiik

Ja den låten är riktigt bra. Blev bara ännu bättre när jag insåg vad den verkligen handlade om. Förändrade hela min syn på Evergrey och deras tidigare verk

2007-12-12 @ 19:10:26
URL: http://wiiks.blogg.se
Postat av: Krille

Ok, ja jag har faktist analyserat låttexten som en uppgift på gymnasiet:). Det var väldigt intressant.

2007-12-12 @ 20:35:38
Postat av: Blondie

haha, nej alla gillar ju inte fisk, men jag lovar att det kommer andra recept som inte innehåller fisk. Vi får se hur det blir på lördag, jag tror att jag börjar bli sjuk, men jag håller tummarna. :)

2007-12-13 @ 09:34:22
URL: http://www.metrobloggen.se/blondmat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0