www.wtf.com

Jaha, nu har det hänt. Jag har då inte sett det förns nu. Nu har svordomarna letat sig in i reklamen! Misstolka mig rätt nu, jag kommer inte gnälla över det och servera moralkakor om hur det svenska språket faller sönder. Reklamen jag syftar på är Burger Kings reklam för nån ny hamburgare som ska va het och kryddig. Om jag inte minns fel så sa reklamen att den skulle vara "förbannat god". Det var väl bara en tidsfråga innan dem skulle leta sig in reklamen. Jag har då inte stött på någon reklam där svordomen skulle vara så tydlig, till moraltanternas stora förtret. Tänk vad många rödvinstanter och finansgubbar som nu sitter och ojar sig. Underbart!

Svordomar anses fult och ohyfsat. Varför är det fult och ohyfsat att säga helvete, jävlar eller förbannat? Ska jag tänka högt och fritt så må ju det vara en kvarleva från den tid då man gick i kyrkan varje söndag och svordomar ansågs vara att inte visa vördnad inför gud. Just denna tanke är nog inte lika stor hos våra föräldrar (och nu har jag ju då 80-talistens perspektiv) än hos deras föräldrar, våra mor- och farföräldrar, och deras föräldrar osv osv. Att det mer har gått och blivit en fråga om hyfs och inte någon form av religiös hädelse. Det är bara ORD för h..lvete!

Den äldre generationen har fört över mycket sådant från gammal religiös sed som, allt eftersom vi blir mer och mer sekulariserad, mer och mer blivt en fråga om hyfs. Man ska bara göra så, eller inte göra så för den delen. Ta det här med huvudbonad inomhus, som är en het debatt på skolor idag. Att ta av sig hatten när man kom in i kyrkan var ett sätt att visa vördnad och underkastelse inför gud. Likadant om drängen stod inför sin husbonde. Torparen inför brukspatronen. Hatten skulle av som ett tecken på vördnad, respekt och underkastelse. Detta har dock aldrig gällt kvinnor. Antar att man i dem sammanhangen inte ansett kvinnan betydelsefull nog. Inom judendomen är det tvärt om. Där ska mannen ha en huvudbonad på sig när han går in i synagogan. Detta är inget krav för kvinnan. Vet dock inte om hon är förbjuden att bära huvudbonad eller om det är valfritt.

Men kom igen nu... Vad är det som är så hemskt med att bära keps eller liknande i skolan? Man krystar fram en anledning som att man har svårt att få ögonkontakt med eleven. Nog det löjligaste jag hört. Sedan kommer ju standardsvaret att man inte ska ha huvudbonad inomhus... När jag gjorde min praktik när jag läste på lärarprogrammet frågade jag runt lite bland de lärare jag kom i kontakt med. De var få som faktiskt var för detta förbud. De flesta såg inget problem med det. Lustigt nog var det de äldre lärarna som var emot det och inte de yngre. Så vad kan man dra för slutsats av det? Discuss!!

Metallica - Creeping Death (Live 1989)


Kommentarer
Postat av: Krille

Det är intressanta tankar du tar upp. Vad gäller tv-reklam är nog burger king-reklamen först, men jag har tidigare sett skriftlig reklam i Sweden rock magazine för radiostationen rockklassiker då dom har använt sloganen "Lite sång, lite naket, men fan ingen dans".

2008-01-02 @ 16:57:36
URL: http://hellfirekrilles.blogg.se
Postat av: Wiik

Sant, men det är ju ändå inom en 2subkultur" där sådant är "tillåtet". Burger King reklamen är riktad till en sådan bred publik att det faktiskt är lite förvånande att dem gör det =)

2008-01-05 @ 18:15:31
Postat av: Krille

Jo, det har du faktist rätt i.

2008-01-06 @ 16:36:35
URL: http://hellfirekrilles.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0