Massa film blir det...

Fått se hemtentan till moment ett i Religionsvetenskapen jag läser nu. Idiotiska frågor. Lätt, men likväl idiotiska frågor. En av frågorna går ut på att beskriva det religiösa budskapet i en film jag nyligen sett... Mjaså. Skulle kunna göra det lätt för mig som alla andra tänker göra genom att välja Narnia eller göra en krystad tolkning av Sagan om ringen. Visst, du kan tolka Tolkiens verk på ett religiöst sätt men bara för att man KAN göra det så innebär väl inte det att man SKA göra det? Må man inte först ta reda på om det verkligen var syftet? Tolkien själv har ju sagt att han inte gillade underliggande meningar i litteratur osv. När hans böcker kom ut tolkade alla förståsigpåare trilogin som en liknelse av andra världskriget vilket han starkt dementerade. Nåja, får väl plöja igenom lite filmer och se vad jag kan komma på. Såg Kingdom of Heaven idag igen, vet inte om det fanns mycket att säga om den filmen i det avseendet faktiskt... Vad jag gillar med KoH dock är att de kristna framställs som skurkar istället för Muslimerna vilket inte är helt vanligt.

Raidat Karazhan idag. Som vanligt inga feta drops för mig idag heller, förutom en sjysst ring från trashdrop. Som vanligt fet reputation så Exalted med Violet Eye är inte långt borta.

That's it för idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0