Jesus is coming. Look busy

Påsken är här och det är dags att fira Jesus lidande, död och uppståndelse. En examinationsuppgift jag har går ut på att skriva ett PM om Jesus. Ett stycke ska handla om Jesus i samtiden, vilket innebär att vi ska besöka en gudstjänst och ta reda på hur Jesus framställs i predikningar och gudstjänster. Så på påskdan smäller det. Då blir det kyrkobesök!

Lustigt det här med påsken egentligen... Eller rättare sagt lustigt med i princip alla kristna högtider... Alla högtider är beroende av varandra. Jul infaller 24e december vilket gör att påsk kommer X antal dagar efteråt så vidare och så vidare. Först och främst Julen... Jul firas till minne av Jesus födelse. Jesus föddes inte 24e december, inte ens i den månaden. Ska man fira hans födelse så exakt som möjligt får man vänta ett antal månader till. Kommer inte exakt hur mycket man räknat "fel" men ett antal månader var det i alla fall. Att födelsen firas i slutet av december har mer att göra med att många hedniska traditioner hade sina midvinterfester omkring denna tid. På våra breddgrader handlade det om midvinterblotet och att man "drack jul" som det hette och ordet jul kommer från ett fornsvenskt ord, Juol eller liknande har jag för mig att det var. Så anledningen att man började fira Jesus födelse denna tid på året var mer taktik än religiös dogm. När kristendomen spreds insåg man att man inte helt och hållet kunde utrota alla gamla hedniska seder och traditioner. Motståndet skulle bli alldeles för stort. Därför valde man att ta upp de hedniska högtiderna i sina egna och ge dem mer kristna inslag och tillslut var en kristen högtid och tradition född.

Påsken då... Dateringen på Jesus lidande, död och påstådda uppståndelse har jag ingen koll på. Det kanske finns omnämnt i någon romersk rulla någonstans. Det som är mer intressant här är att påsk firas beroende på hur månen är placerad. Detta om något är en hednisk kvarleva från tiden då man följde naturens gång.

Men vem har sagt att religion ska vara logiskt? Religion har i alla tider varit ett verktyg för att kunna kontrollera människor. sammanställningen av Bibeln på 300-talet blev ju mer ett politiskt dokument än en samling religiösa dogmer.

Zonaria - Rendered in vain


Kommentarer
Postat av: Nicole

Har faktiskt för mig ätt det är så att Jesus föddes den 25 december, det var bara det att vid tiden för hans födelse hade året bara 10 månader (decem = tio på latin) och när man sedan la märke till att året blev väldigt ojämnt klämde man in två månader i början av året, vilket då gjorde att december blev den tolfte månaden istället för den tionde.. kan finnas något faktafel här och där, men jag tror det är så här det ligger till.. typ iaf.. :P

2008-03-25 @ 17:07:21
Postat av: Anonym

Kan mycket väl vara så. Mina kunskaper i tideräkningens historia är något diffus. Däremot ska man vara rätt så överens om att man räknat fel på hans födelse i relation till år 0

2008-03-25 @ 17:24:21
Postat av: kaffo

ojdå:D jag känner mig nästan smart efter jag har läst det här;D tror min hjärna fick en kortslutning:D visste inte så mkt om det där faktiskt.har väl inte tänkt på det ens:D men det var intressant;D du måste juh skriva om hur ditt besök gick:D

2008-03-26 @ 15:50:30
URL: http://www.kaffo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0